Connective Mobility, Contentious Crossings : A History of the Baghdad-Damascus Route, 1923-1939 - ENS de Lyon - École normale supérieure de Lyon Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2022

Connective Mobility, Contentious Crossings : A History of the Baghdad-Damascus Route, 1923-1939

Mobilité, frontière et espace : Une histoire de la route Bagdad-Damas, 1923-1939

Résumé

In the aftermath of the First World War, a new route developed between Damascus and Baghdad through the Syrian Desert, driven by the development of motorised transport services and the increasing movement of people, goods and mail between the two cities. This transdesert route linked regions of the former Ottoman Empire that witnessed the formation of separate territorial states in the interwar period. It also connected the French and British zones of influence in the region. This dissertation explores the interactions between mobility, space and states in the post-Ottoman Middle East by presenting a history of the Baghdad–Damascus route in the 1920s and 1930s. It first explores the development of this route from 1923 onwards, examining pre-existing forms of transdesert mobility, the development of a new transport system and its impact on mobility. In doing so, it shows that the route was shaped by multiple human, technological and environmental factors. The dissertation demonstrates that transdesert mobility accelerated, intensified and diversified, but that these trends did not unfold evenly and consistently. The movement of people, goods and commodities was subject to significant obstacles, dangers and restrictions.The dissertation then investigates how the development of the Baghdad–Damascus route generated interactions between multiple actors having convergent and divergent interests. It shows that the route became an arena of conflict, compromise and cooperation where local, national, international and imperial actors intersected. Finally, the dissertation examines the impact of transdesert mobility on the spatial and territorial re-organisation of the regions bordering the Syrian Desert. It argues that transdesert mobility played a major role in the formation and consolidation of the states of Iraq and Syria and their border, while contributing to the emergence of a regional space transcending borders, as well as to the integration of this Syrian-Iraqi space into transregional mobility networks.Ultimately, this dissertation suggests that the development of the Baghdad¬–Damascus route revealed and accentuated a series of tensions: a) between mobility and immobility; b) between non-state actors and post-Ottoman states; and c) between the formation of territorial states and processes of regional and global integration. This dissertation aims to show the multiple effects that the development of the Baghdad–Damascus route has had on mobility, space and states, as well as on the actors involved, generating both concord and conflict, cooperation and competition, integration and division.
Au lendemain de la Première Guerre mondiale, une nouvelle route se développe entre Damas et Bagdad à travers le Désert de Syrie, à la faveur du développement de services de transport motorisé. Cette route relie des régions de l’ancien Empire ottoman au sein desquelles se forment des États territoriaux distincts durant l’entre-deux-guerres. Elle connecte également des zones d’influence française et britannique. Cette thèse explore les interactions entre mobilité, espace et États dans le Moyen-Orient post-ottoman en présentant une histoire de la route Bagdad-Damas au cours des années 1920 et 1930. Il s’agit tout d’abord d’explorer le développement de cette route à partir de 1923, en examinant les formes préexistantes de mobilité transdésertique, le développement d’un nouveau système de transport et ses conséquences sur la mobilité. La thèse souligne l’influence combinée de multiples facteurs humains, technologiques et environnementaux dans ce processus. Ce faisant, elle démontre que la mobilité transdésertique s’accélère, s’intensifie et se diversifie, sans pour autant que ces tendances ne se manifestent de manière égale et uniforme. La circulation des personnes, des biens et des marchandises reste soumise à de nombreux obstacles, dangers et restrictions.Cette thèse explore ensuite comment le développement de la route Bagdad–Damas donne lieu à des interactions entre des acteurs aux intérêts convergents et divergents. Le nouvel itinéraire transdésertique suscite des conflits, des compromis et des formes de coopération entre acteurs locaux, nationaux, internationaux et impériaux. Enfin, il s’agit d’examiner les implications de la mobilité transdésertique sur l’organisation spatiale et territoriale des régions limitrophes du Désert de Syrie. La thèse soutient que la mobilité transdésertique joue un rôle majeur dans la formation et la consolidation des États de Syrie et d’Irak et de leur frontière, tout en contribuant à l’émergence d’un espace régional chevauchant les frontières, ainsi qu’à l’intégration de cet espace syro-irakien dans des réseaux de mobilité transrégionaux. En somme, cette thèse démontre que le développement de la route Bagdad-Damas révèle et accentue une série de tensions : a) entre mobilité et immobilité ; b) entre des acteurs non étatiques et les États mandataires ; c) entre la formation d’États territoriaux et les processus d’intégration régionale et mondiale. Cette thèse entend ainsi montrer les effets multiples que le développement de la route Bagdad-Damas a eu sur la mobilité, l’espace et les États, ainsi que sur les acteurs impliqués, générant à la fois concorde et conflit, coopération et compétition, intégration et division.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)
Format : Autre

Dates et versions

tel-04042870 , version 1 (23-03-2023)

Identifiants

  • HAL Id : tel-04042870 , version 1

Citer

César Jaquier. Connective Mobility, Contentious Crossings : A History of the Baghdad-Damascus Route, 1923-1939. History. Université Lumière - Lyon II; Université de Neuchâtel (Suisse), 2022. English. ⟨NNT : 2022LYO20006⟩. ⟨tel-04042870⟩
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