S. @bullet-bocconi, Innovating Learning: Key Elements, Kampylis Panagiotis & Punie Yves, 2012.

P. @bullet-bouchard, « Network promises and their implications, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, pp.288-302, 2011.

G. @bullet-bowen-william, C. Matthew, M. , L. Kelly, A. Thomas et al., Interactive Learning Online at Public Universities : Evidence from Randomized Trials, 2012.

D. @bullet-charlier-bernadette, &. Nathalie, and . Daniel, « Apprendre en présence et à distance, p.p, 2006.

B. @bullet-charlier, « Évolution des pratiques numériques en enseignement supérieur et recherches : Quelles perspectives ?, pp.1-2, 2011.

E. @bullet-chirichilli, Les universités européennes à l'heure du e-learning : Regard sur la Finlande, l'Italie et la France, Conférence des recteurs italiens d'universités (CRUI), 2006.

C. État, Ottawa : Conseil canadien sur l'apprentissage

A. @bullet-consiglio-david, B. Laurie, and . Neal, « Evaluating IT and Library Services with the MISO Survey, ECAR Research Bulletin, vol.10, 2011.

E. @bullet-dahlstrom, ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, Educause Center for Applied Research (ECAR), 2012.

. @bullet-depover-christian, P. De-lièvre-bruno, and . Daniel, Le tutorat en formation à distance, dir.), 2011.

&. @bullet-deschryver-nathalie and . Bernadette, pour une pédagogie renouvelée de l'enseignement, 2012.

D. @bullet-dieterle-edward, &. Chris, and . Schrier-karen, « Neomillennial learning styles propagated by wireless handheld devices Ubiquitous and pervasive knowledge and learning management: Semantics, social networking and new media to their full potential, Hershey : Idea Group, 2007.

L. @bullet-docq-françoise, &. Marcel, and . Denis, « À la recherche des effets d'une plate-forme d'enseignement/apprentissage en ligne sur les pratiques pédagogiques d'une université : Premières approches, Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, pp.45-57, 2008.

L. @bullet-docq-françoise, &. Marcel, and . Denis, « Analyse des effets de l'enseignement hybride à l'université : Détermination de critères et d'indicateurs de valeurs ajoutées, Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, pp.48-59, 2010.

O. @bullet-donnat, Les pratiques culturelles des Français à l'ère numérique : Enquête, 2008.

H. @bullet-ehlers-ulf-daniel, &. Cornelia, and . Marie, Shared Evaluation of Quality in Technology-enhanced Learning. White Paper developed in the Framework of the SEVAQ+ Project, Bruxelles : European Foundation for Quality in e-Learning (EFQUEL), 2011.

A. @bullet-ellis-robert and . Peter, Students' Experiences of E-Learning in Higher Education: The Ecology of Sustainable Innovation, pp.Rout- ledgeFalmer, 2010.

L. @bullet-endrizzi, « Wikipédia, 2008.

L. @bullet-endrizzi, « Réussir l'entrée dans l'enseignement supérieur ». Analyses, n° 59, 2010.

L. @bullet-endrizzi, « Savoir enseigner dans le supérieur : Un enjeu d'excellence pédagogique ». , n° 64, 2011.

A. @bullet-ferrari, tice: An analysis of frameworks, Séville : Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), 2012.

. @bullet-ipsos and . Mori, Student Expectations Study Key nings, for the Joint Information Systems Committee, p.30, 2007.

B. @bullet-ito-mizuko, B. Sonja, and . Matteo, Hanging Out, Messing Around, and Geek, 2009.

B. @bullet-kampylis-panagiotis, &. Stefania, and . Yves, Towards a Mapping Framework of ICT-enabled Innovation for Learning, Séville : Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), 2012.

V. @bullet-karsenti-thierry, R. Stéphane, and . Carole, des TIC en pédagogie universitaire pour favoriser la persévérance et la réussite aux études. Montréal : Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIPFE), 2007.

@. Anna, « First year students' experiences with technology: Are they really digital natives?, Australasian Journal of Educational Technology, vol.24, issue.1, pp.108-122, 2008.

D. @bullet-lebrun-marcel, &. Françoise, and . Denis, « Claroline, an Internet Teaching and Learning Platform to Foster Teachers' Professional Development and Improve Teaching Quality: First Approaches », AACE Journal, vol.17, issue.4, pp.347-362, 2009.

M. @bullet-lebrun, « Impacts des TIC sur la qualité des apprentissages des étudiants et le développement professionnel des enseignants : Vers une approche systémique ». Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation, 2011.

R. @bullet-lefever and . Becka, How can Technology be Used to Improve the Learner Experience at Points of Transition, 2010.

. @bullet-léger and . Marketing, Recherche sur les modalités d'études et d'apprentissages des étudiants québécois . Rapport global ? Population enseignante, Montréal : Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec (CRÉPUQ), 2011.

. @bullet-léger and . Marketing, Recherche sur les modalités d'études et d'apprentissages des étudiants québécois. Rapport global ? Population étudiante, Montréal : Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec (CRÉPUQ), 2011.

M. @bullet-littlejohn-allison, &. Anoush, and . Gabriele, « Exploring Students' Use of ICT and Expectations of Learning Methods, Electronic Journal of e-Learning, pp.13-20, 2010.

M. @bullet-lovett-marsha, &. Oded, and . Candace, « The Open Learning Initiative: Measuring the Effectiveness of the OLI Statistics Course in Accelerating Student Learning, Journal of Interactive Media in Education, 2008.

S. @bullet-miladi, L'intégration des TIC dans l'enseignement supérieur : Le cas des campus numériques français [Thèse], 2010.

G. @bullet-morgan, Faculty Use of Course Management Systems, Boulder : Educause Center for Applied Research (ECAR), 2003.

D. @bullet-oblinger, Game Changers : Education and Information Technologies, 2012.

M. @bullet-power and . Norman, « A Dual-mode University Instructional Design Model for Academic Development, International Journal for, vol.13, issue.1, pp.5-16, 2008.

B. @bullet-prégent-richard, &. Huguette, and . Anastassis, Enseigner à l'université dans une approche-programme : Guide à l'intention des nouveaux professeurs et chargés de cours, Montréal : Presses internationales Polytechnique, 2009.

K. @bullet-raby-carole, M. Thierry, &. Hélène, and . Villeneuve-stéphane, « Usage des TIC en pédagogie universitaire, pp.6-19, 2011.

. @bullet-ramboll and . Management, Studies in the Context of the E-Learning Initiative: Virtual models of European universities, pp.Commission eu- ropéenne, 2004.

A. @bullet-redecker-christine, &. Kirsti, and . Yves, Learning 2.0. The Impact of Social Media on Learning in Europe: Policy Brief, Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), 2010.

L. @bullet-redecker-christine, L. Miriam, and . Matthijs, The Future of Learning: Preparing for Change, Séville : Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), 2011.

@. Transformer-les-Étudiants-en-acteurs, La mue d'un enseignement de 1 re année ». In Actes du VI e colloque « Questions de pédagogies dans l'enseignement supérieur ». Les courants de la professionnalisation : enjeux, attentes, changements

M. @bullet-romero, « Le temps en e-learning, pp.28-29, 2012.

T. @bullet-russell, ence Phenomenon : A Comparative Research An- Education, 1999.

F. @bullet-schmid-richard, M. Bernard-robert, and B. Eugene, « Technology's effect on achievement in higher education: A Stage I meta-analysis of classroom applications », Journal of Computing in Higher Education, vol.21, issue.2, pp.95-109, 2009.

M. @bullet-tamim-rana, B. Robert, M. , and B. Eugene, « What Forty Years of Research Says About the Impact of Technology on Learning. A Second-Order Meta-Analysis and Validation Study, Review of Educational Research, vol.81, issue.1, pp.4-28, 2011.

. @bullet-thibault-françoise, L'enseignement universitaire à distance en France, 2006.

. @bullet-thibault-françoise, « Les technologies éducatives et l'université dans les dernières grandes réformes françaises, Pédagogie universitaire numérique, pp.18-19, 2012.

@. Viau and R. , La motivation en contexte scolaire, 1994.

@. Le-campus-numérique and F. , Analyses et témoignages. Mont-Saint-Aignan : Publications des universités de Rouen et du Havre, p.78

E. Laure, « Les technologies numériques dans l'enseignement supérieur, entre défis et opportunités », 2012.

G. Marie, « Vers une école saine : éducation à la santé, 2012.

R. Olivier, « Le défi de l'évaluation des compétences ». Dossier d'actualité Veille et Analyses, 2012.

M. Marie, « De l'architecture scolaire aux espaces d'apprentissage : au bonheur d'apprendre ? ». Dossier d'actualité Veille et Analyses, 2012.