B. @bullet, A. Daniel, D. Smedt-bert, &. Grabner-roland, and H. , « Neuroeducation ? A critical overview of an emerging field, Neuroethics, vol.5, issue.2, pp.105-117, 2012.

L. @bullet-bennett-judith, H. Fred, &. Sylvia, and . Bob, « Systematic reviews of research in science education: rigour or rigidity?, International Journal of Science Education, vol.27, issue.4, pp.387-406, 2005.

W. @bullet-björkvist-ole, K. Ian, &. Pertti, and . Hansén-sven-erik, « Teacher education for research-based practice in expanded roles: Finland's experience », Scandinavian Journal or Educational Research, vol.49, issue.5, pp.475-485, 2005.

P. @bullet-bouchard, Je hais les pédagogues. L'école pourra-t-elle éviter une nouvelle guerre de religion ?, 2013.

W. @bullet-brickhouse-nancy, « Celebrating 90 years of science education: Reflections on the gold standard and ways of promoting good research, Science Education, vol.90, issue.1, pp.1-7, 2006.

D. @bullet-bridges, « Research quality assesment: Intended and unintended consequences, pp.31-38, 2011.

C. @bullet and . Bernard, Les sciences de l'éducation , un enjeu, un défi, 1995.

C. @bullet and . Bernard, « La recherche en éducation entre savoirs, politiques et pratiques : spécificités et défis d'un champ de savoir », Recherches et éducation, issue.1, pp.155-174, 2008.

C. @bullet-coburn, The Role of Nonsystem Actors in the Relationship Between Policy and Practice: The Case of Reading Instruction in California, Educational Evaluation and Policy Analysis, vol.27, issue.1, pp.23-52, 2005.
DOI : 10.3102/01623737027001023

A. @bullet-cooper, Knowledge mobilization in education: A cross-case analysis of 44 research brokering organizations across Canada, Thèse de doctorat, 2012.

. @bullet-cytermann-jean-françois, « La recherche en éducation et les décideurs : un rendez-vous manqué ». Administration et éducation, pp.29-38, 2009.

R. @bullet-daugherty, « Mediating academic research: The Assessment Reform Group experience Assessing quality in applied and practice-based research in education, 2008.

P. @bullet-davies, What is Evidence-based Education?, British Journal of Educational Studies, vol.47, issue.2, pp.108-121, 1999.
DOI : 10.1111/1467-8527.00106

M. @bullet-develay, Propos sur les sciences de l'éducation : réflexions épistémologiques, 2004.

H. @bullet-draelants, Réforme pédagogique et légitimation : Le cas d'une politique de lutte contre le redoublement, 2009.

@. Duru-bellat-marie and &. Pierre, « De quelques difficultés à cumuler des savoirs sur les phénomènes éducatifs. L'exemple de la démocratisation de l'enseignement ». Revue française de pédagogie, n° 140, pp.65-74, 2002.

&. @bullet-evans-jennifer and . Benefield-pauline, « Systematic reviews of educational research: Does the medical model fit?, British Educational Research Journal, vol.27, issue.5, pp.527-541, 2001.

@. Samuek, Les enquêtes PISA. Coll. « Que sais-je ?, 2012.

@. Alis, Assessing quality in applied and practice-based research in education, 2008.

@. Martin, Disciplines of education: Their role in the future of educational research, 2010.

@. Gauthier and R. Margaux, L'instauration d'un « socle commun de connaissances et de compétences » en fin de scolarité obligatoire en France en, Politisation » du champ curriculaire et renouvellement des savoirs mobilisés. Orientation 2, projet « Knowledge and Policy ». En ligne, 2005.

. @bullet-gauthier-clermont, S. Mellouki-m-'hammed, and . Denis, Interventions pédagogiques efficaces et réussite scolaire des élèves provenant de milieux défavorisés. Une revue de littérature. Laval : Chaire de recherche du Canada en formation à l'en- seignement, 2004.

@. Gaussel-marie and &. Catherine, Neurosciences et éducation : la bataille des cerveaux. Dossier d'actualité Veille et Analyses IFÉ, 2013.

S. @bullet-gorard, Quantitative methods in educational research, 2001.

R. @bullet-gorard-stephen, &. Katie, and C. Taylor, « Is there a shortage of quantitative work in education research?, Oxford Review of Education, vol.30, issue.3, pp.371-395, 2004.

M. @bullet-hammersley, Educational Research and Teaching: a response to David Hargreaves??? TTA lecture, British Educational Research Journal, vol.2, issue.2, pp.141-161, 1997.
DOI : 10.1080/0260747760020311

M. @bullet-hammersley, Is the evidence-based practice movement doing more good than harm? Reflections on Iain Chalmers' case for research-based policy making and practice, Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice, vol.1, issue.1, pp.85-100, 2005.
DOI : 10.1332/1744264052703203

M. @bullet-hammersley, Educational research and evidence-based practice, 2007.

H. @bullet-hargreaves-david, Teaching as a research-based profession: Possibilities and prospects [Annual Lecture], 1996.

C. @bullet-lessard, « Le débat américain sur la certification des enseignants et le piège d'une politique éducative evidence-based ». Revue française de pédagogie, pp.19-32, 2006.

. @bullet-levin-ben, « To know is not enough: Research knowledge and its use, pp.2-31, 2013.

M. @bullet-maclure, ???Clarity bordering on stupidity???: where???s the quality in systematic review?, Journal of Education Policy, vol.20, issue.4, pp.393-416, 2005.
DOI : 10.1080/095183999236303

C. @bullet-maulini-olivier, M. Benetti-andreea, and . Cynthia, « Qu'est-ce qu'une " bonne pratique " ? Raison pédagogique et rapport à l'efficacité chez les futurs enseignants, Questions vives, 1130.

G. @bullet-mialaret, Les méthodes de recherche en sciences de l'éducation. Coll. « Que sais-je ?, 2004.

G. @bullet-mialaret, Sciences de l'éducation, 2006.

&. @bullet-mons-nathalie and . Xavier, « Pourquoi n'y a-t-il pas eu de " choc PISA " en France ? Sociologie de la réception d'une enquête internationale, ) ». Revue française de pédagogie, n° 182, pp.9-18, 2001.

A. @bullet-morris, « Learning from the work of the National Educational Research Forum Educational research and policy-making: Exploring the border country between research and policy, 2007.

A. @bullet-oakley, Experiments in knowing: Gender and method in the social sciences, 2000.

G. @bullet-oakley-ann, O. David, &. Sandy, and . James, « The politics of evidence and methodology: Lessons from the EPPI-Centre », Evidence & Policy, vol.1, issue.1, pp.5-31, 2005.

A. @bullet-oancea, Criticisms of educational research: key topics and levels of analysis, British Educational Research Journal, vol.2, issue.2, pp.157-183, 2005.
DOI : 10.1080/0141192760020201

A. @bullet-pirrie, Evidence-based Practice in Education: The Best Medicine?, British Journal of Educational Studies, vol.49, issue.2, pp.124-136, 2001.
DOI : 10.1111/1467-8527.t01-1-00167

@. Pollard, A. , and O. Alis, Unlocking learning? Towards evidence-informed policy and practice in education. Report of the UK Strategic Forum for Research in Education, 2008.

A. @bullet-pollard, « Foreword Educational research and policy-making: Exploring the border country between research and policy, 2007.

&. @bullet-pons-xavier, . Van-zanten, and . Agnès, The social and cognitive mapping of policy: Mapping the knowledge producers on the French education sector. Rapport final du workpackage 6, projet « Knowledge and Policy ». En ligne, 2008.

A. @bullet-prost, Pour un programme stratégique de recherche en éducation. Rapport du groupe de travail, 2001.

A. @bullet-prost, « Éducation et recherche : un divorce historique ». Administration et éducation, pp.23-28, 2009.

C. @bullet-reverdy, « Le point de vue de l'Inspection générale sur deux expérimentations, Eduveille. En ligne, 2013.

O. @bullet-rey, Qu'est-ce qu'une « bonne » recherche en éducation ? Dossier d'actualité VST- INRP, 2006.

O. @bullet-rey, Productivité et qualité scientifique : avec quelles publications compter ? Dossier d'actualité VST-INRP, 2009.

O. @bullet-rey, PISA : ce qu'on en sait et ce que l'on en fait. Dossier d'actualité Veille et Analyses IFÉ, 2011.

L. @bullet-saunders, Educational research and policy-making: Exploring the border country between research and policy, 2007.

J. @bullet-shavelson-richard, Scientific research in education, 2002.

E. @bullet-slavin-robert, « Evidence-based education policies: Transforming educational practice and research, Educational Researcher, vol.31, issue.7, pp.15-21, 2002.

M. @bullet-tardif, « Réflexivité, formation et travail enseignant, 2013.

@. Richard, Evidence-based practice in education, 2004.

G. @bullet-thomas, « Changing our landscape for a new science of education », Harvard Educational Review, vol.82, pp.1-26, 2012.

J. @bullet-tooley, Educational research: A critique, 1998.

G. @bullet-whitty, « Educational research and education policy making: Iis conflict inevitable? Educational research and policy-making: Exploring the border country between research and policy, 2007.

L. @bullet-yates, What does Good Education Research look like ? Maidenhead, 2004.

@. Van and Z. Agnès, « Régulation et rôle de la connaissance dans le champ éducatif en France : du monopole à l'externalisation de l'expertise ? » Sociologie et sociétés, pp.169-92, 2008.

@. Van and Z. Agnès, « Connaissances et politiques d'éducation : quelles interactions ? ». Revue française de pédagogie, n°182, pp.5-828, 2013.

R. Olivier, Entre laboratoire et terrain : comment la recherche fait ses preuves en éducation. Dossier de veille de l'IFÉ, n°89, janvier, 2014.

A. Feyfant, L'établissement scolaire, espace de travail et de formation des enseignants. Dossier de veille de l'IFÉ, n°87, novembre, 2013.

. En-ligne, Neurosciences et éducation : la bataille des cerveaux. Dossier d'actualité Veille et Analyses IFÉ, n° 86, septembre, Gaussel Marie & Reverdy Catherine, 2013.